fredag 10 april 2009

å så lite alkoholism på det,

men fan. dra åt helvete. varför jävla skit ska jag börja tveka på allt nu då?

sitter och krampar i lungorna,

har kanske, kanske fått ett lägenhetsbyte med en kille i hornstull. Helt galet.
jag försökte erbjuda pengar emellan, men han vill göra allt vitt.
Ett enda jävla problem, det finns en annan lägenhet som han vill byta med, men han tror inte att hennes ekonomi går igenom. jag får lust att mörda henne. men det känns ju så jävla elakt att tänka så.

tänk om det här är betalningen. Priset, för all jävla skit man behövt gå igenom through the years.
varför jag?
tänker jag.men så tänker säkert du också. Å då vill man jämföra. Hur mycket elände har du fått utstå?
för jag har aldrig fått bekräftat att jag är en trasig.

min syster har fått en diagnos. Hon är stämplad. Men jag är bara en vanlig.

En vanlig liten flicka som fortfarande skärper sinnena så fort hon går genom en dörr. Lukt, känsel, hörsel.
Jag kan se, jag kan Känna, på Götgatans avstånd om du har tagit två eller fyra öl. Det är nästan så jag kan uppfatta, bara genom rytmen dina armar rör sig till dina steg, om du blandat nervpiller med whiskey igen.

och varje gång du säger att jag kan lita på dig, så finns det en del i mig som hånflinar aningens, för hon vet att hur mycket du eller du eller du, älskar mig, så kan du aldrig lova.
för du har kört med vodka i dig. varje vecka när du skulle skjutsa mig till pianot. varje jävla tisdag när jag sprang hem och hoppades på att kunna övertala mamma att köra mig, så var du redan där. jag var nog ganska rädd, jag kommer ihåg den maktlösa känslan. och det gör fortfarande ont att tänka att du kunde sätta mitt liv på spel.

en jul, då försvann du. efter julklappsöppningen. och jag såg att det lös i källarn. så jag tassade ner.
Jag tänkte överraska dig. göra dig sällskap.
men där stod du. i tomtedräkt. halsandes en flaska OP. Det där iskalla gick igenom mig. samma iskalla som när man råkar komma på att ens pojkvän kollar på porr, fått ett hemligt mejl, eller sekunderna innan man ligger på en säng. vaknar upp ur en ofrivillig drog av att en okänd man klätt av sig och är i full gång att knulla dig.
Duvet, den kalla.

Chocken över att du var tomten var inte ens en tiondel så stor som den skam jag kände när jag tyst, tyst, smög uppför källartrappen igen. Dom tre sista stegen studsade jag nästan upp över. Jag tog några djupa andetag i hallen och hoppades för guds skull att du inte sett mig, så att du skulle behöva skämmas.

samma sak på landet. "PAPPA!?, var äär du?"
och där stod du. i vedboden och halsade ur en flaska lacknafta. undra vad du hällt i den..
I Spanien råkade jag se dig i baren, där svepte du två sexor på studs, fastän du sa att du bara skulle kolla om det fanns ett ledigt bord på lunchrestaurangen.

Det stör mig att jag så gärna vill berätta. att så fort någon pratar om liknande saker så "åh...å jag...eh...jag har också..eheh..nej."
för det är svårt. jag tar med det in i relationer. jag har svårt med tillit och ärlighet och sprit och kärlek och vänskap och skam och lugn.

Jag är spänd varenda gång min pappa öppnar dörren, varenda gång jag sätter på min killes dator, varenda gång jag ska dricka lagom.
can't trust nobody, och kanske minst av alla, mig själv.

Inga kommentarer: