torsdag 5 juli 2007

När duellen är över



Kanske du behöver mej
när premiären är över och en kniv av NEJ
darrar i bordet bland tömda glas
och blommorna har vissnat i sin vas.
Kanske du behöver mej
när facklorna slocknat
och blixtarna börjat slå ner.
Men, min vän... behöver jag dig då.

Kanske jag behöver dig
när månen och stjärnorna skrämmer mig.
När golven knarrar under min fot
och pantern smyger i nattens sot.
Eller när vindarna doftar hav
och jag vill ha nån att dela min längtan med.
Men, min vän... behöver du mej då.

Åh, jag vill ha dej, vill ha dej, det är dej jag vill ha
inte hanar som spänns och väntan på en viskning: Dra!
Inte ekot igen av skotten som ljöd.
När duellen är över ligger en av oss död.
Snön är försvunnen, den försvann igår.
Gatorna dammar, snart är det vår.
Jag åkte upp i tornet och såg ut över stan.
Såg ditt hus i mängden och på taket sprang barn.
Kanske vi behöver nån
som fångar oss i flykten, gång på gång.
Men, min vän... behöver någon oss.

Inga kommentarer: